De niet-financiële risico’s, zoals bijvoorbeeld bestuurlijke, juridische, imago- en frauderisico’s, hebben niet altijd direct een financiële impact, maar kunnen (op termijn) wel grote gevolgen hebben voor de gemeente.
Uit de inventarisatie voor het begrotingsjaar 2023 zijn de onderstaande niet-financiële risico's in willekeurige volgorde in beeld gebracht.
De niet financiële risico’s zijn benoemd volgens de volgende indeling:
- Thema (T)
- Risicogebeurtenis (R)
- Oorzaak (O)
- Gevolg (G)
- Beheersmaatregel(en) (B)
Hieronder zijn de niet-financiële risico’s opgenoemd volgens deze indeling.
T | Informatieveiligheid |
---|---|
R | · hacken en gijzelen digitale omgeving |
· desinformtie door toepassing kunstmatige intelligentie | |
· oneigenlijk binnen dringen gemeentelijke digitale omgeving | |
· onjuiste verwerking persoonsgegevens | |
O | · foutief handelen bij verwerking persoonsgegevens |
· niet volgen afgesproken procedures | |
· verhoogde kwetsbaarheid door thuiswerken vanwege Corona | |
· stil vallen reguliere werkzaamheden | |
G | · beschikbaar komen persoonsgegevens |
· identiteitsfraude burger met financiële en/of maatschappelijke gevolgen | |
· opleggen boetes door autoriteit persoonsgegevens bij overtreden regels | |
· imago schade | |
· specifieke aandacht besteden aan bewustwording personeel m.b.t. | |
B | · up to date beveiliging systemen en netwerken (ook thuiswerken) |
· binnen IC toetsen naleving vastgelegde procedures en richtlijnen omtrent | |
· met bijzondere interne controle specifieke aandacht schenken aan AVG | |
· structurele samenwerking privacy officer (PO), chief information security officer | |
· sluiten verwerkers-overeenkomsten |
T | Wonen |
---|---|
R | · niet tijdig kunnen voldoen aan de gevraagde woonbehoefte |
O | · onvoldoende uitgeefbare bouwlocaties of woningbouwtypen beschikbaar |
· geen geldig bestemmingsplan voor woningbouw locaties | |
· bezwaar en beroep procedures wat leidt tot vertraging | |
G | · vertrek inwoners naar andere gemeente |
· vertraging uitgifte | |
· geen uitvoering kunnen geven aan woonvisie (doelstelling woningproductie | |
· onvrede onder inwoners | |
B | · planmatig zorgen voor vroegtijdig aankoop en bouwrijp maken |
· zorgen actuele voor bestemmingsplannen (afgestemd op huidig en toekomstig | |
· in planning vroegtijdig rekening houden met (mogelijke aanvullende) | |
· inhuur externen waardoor bestemmingsplanprocedures versneld/met voorrang in |
T | Ondermijning |
---|---|
R | · het onbedoeld en onbewust faciliteren van criminelen door bv. het verlenen van |
O | · dienstverlenende instelling kan leiden tot misbruik door derden |
· beperken regeldruk maakt misbruik mogelijk | |
· misbruik gemeentelijke dienstverlening door (geïnfiltreerde) eigen medewerkers | |
G | · onbewust bijdragen aan verdere verspreiding of ondersteuning van criminele |
B | · de huidige nauwe samenwerking met RIEC ON, politie, OM, de Vechtdal |
· vergroten weerbaarheid door creëren van bewustwording door | |
· opzetten interne werkgroep ondermijning | |
· een verruimde toepassing van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen | |
· bij vergunningaanvragen in het kader van de Alcoholwet en | |
· aanbevelingen uit de weerbaarheidsscan van het RIEC (uitgevoerd najaar 2021) | |
· intern integriteitsbeleid, waaronder ambtseed. |
T | Burger c.q. overheidsparticipatie |
---|---|
R | · participatie ad hoc |
O | · ontbreken kaders en regie |
· ontbreken ambtelijke capaciteit | |
G | · onvoldoende belangenafweging door college en raad mogelijk |
· minder efficiënte participatieprocessen | |
· verschillende uitvoeringen door ontbreken kaders | |
B | · participatie meer prioriteit geven door kaders te bepalen en regie te |
· maken concrete werkafspraken en ambtelijke inzet |
T | Omgevingswet |
---|---|
R | · niet tijdig functioneel gereed zijn van het Landelijk Digitaal Stelsel |
O | · beperkte implementatietijd nieuwe software |
G | · niet geautomatiseerd kunnen ontvangen en behandelen van aanvragen voor de |
· niet digitaal kunnen maken, publiceren en wijzigen van een omgevingsplan | |
· tijdige en correcte dienstverlening komt onder druk te staan | |
· onduidelijkheid voor aanvragers | |
· imagoschade | |
B | · regelmatige gesprekken met software leverancier over voortgang |
· nauw volgen landelijke ontwikkelingen | |
· beschikbare software zo vroeg mogelijk in gebruik nemen |
T | Omgevingswet |
---|---|
R | · niet of niet op tijd voldoen aan de minimale vereisten van de wet op de |
· werkprocessen onder de Omgevingswet niet op orde | |
· gewenste cultuurverandering en werken vanuit andere rollen komt onvoldoende | |
O | · vernieuwen alle werkprocessen en aanpassen aan de vereisten van de |
· aanzienlijke inzet vanuit de lijnorganisatie gevraagd binnen bestaande formatie | |
· langdurige proces van invoering belast lijnorganisatie | |
G | · vermindering niveau dienstverlening |
· niet binnen de wettelijke termijnen kunnen besluiten over aanvragen voor een | |
B | · sturen op planning programmaplan Omgevingswet en juiste prioritering |
· zorgen voor voldoende beschikbaarheid personele inzet | |
· organiseren opiniërende bijeenkomsten met college en raad om gewenste | |
· twee keer per jaar voortgangsrapportages aan Raad, College, DT en met |
T | Toenemende polarisatie |
---|---|
R | · uitval van medewerkers door bedreigingen |
O | · toenemende polarisatie |
G | · beperkte gemeentelijke dienstverlening |
· uitval personeel | |
· vertraging van gemeentelijke uitvoering | |
· toename werkdruk | |
B | · open communicatie met inwoners |
· voorlichting aan medewerkers hoe hier mee om te gaan | |
· treffen voorzorgsmaatregelen |
T | Duurzaamheid |
---|---|
R | · in 2050 niet energie- neutraal zijn als gemeente en niet voldoen aan het |
O | · onvoldoende draagvlak bij inwoners |
· netcongestie | |
· geen of onvoldoende landelijke ondersteuning | |
· niet genoeg capaciteit om transities uit te voeren | |
G | · vertraging energietransitie |
· minder draagvlak inwoners en ondernemers voor behalen van doelen | |
B | · draagvlak creëren door inwoners te betrekken |
· lokale projecten realiseren met meerwaarde voor inwoners | |
· afstemming met netwerkbedrijven en overige stakeholders | |
· alert zijn op ontwikkelingen |
T | Bedrijfsvoering |
---|---|
R | · niet kunnen vervullen van vacatures |
· kwetsbaarheid ten aanzien van continuïteit van de bedrijfsvoering | |
· de disbalans tussen beschikbare capaciteit en ambitie | |
· het gelijktijdig opstarten van diverse organisatie brede processen | |
O | · werkdruk |
· verloop personeel | |
· krappe c.q., overspannen arbeidsmarkt | |
G | · overbelasting en mogelijke uitval personeel |
· niet realiseren beleidsdoelstellingen | |
· beperktere gemeentelijke dienstverlening | |
· mogelijke claims door wijze van uitvoering | |
B | · uitstel werkzaamheden en/of aantrekken extra (tijdelijk) personeel |
· keuzes maken in ambities en werkzaamheden | |
· instrumenten ontwikkelen ter bevordering van 'aantrekkelijk werkgeverschap' |