Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

In de paragraaf Weerstandsvermogen nemen we zes financiële kengetallen op.  Door middel van deze kengetallen en hun beoordeling ontstaat er een beter beeld van de financiële positie van de gemeente.

De volgende zes financiële kengetallen worden onderkend:

  1. Netto schuldquote
  2. Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
  3. Solvabiliteitsratio
  4. Grondexploitatie
  5. Structurele exploitatieruimte
  6. Belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonshuishouden

Om de eerder genoemde kengetallen beter te kunnen duiden is bij de vaststelling van de Nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing 2020 - 2023 besloten om aan te sluiten bij de door de VNG gehanteerde signaleringswaarden. De VNG heeft een aantal signaleringswaarden ontwikkeld om een grofmazige waardering te geven aan de kengetallen. Het betreft dus nadrukkelijk geen normering maar het dient als hulpmiddel om de afzonderlijke uitkomsten in beter perspectief te plaatsen. Voor elk kengetal worden drie categorieën onderscheiden: ‘Minst risicovol’ (in groen), ‘Neutraal’ (in geel) en ‘Meest risicovol’ (in oranje). Zie onderstaande tabel:

Kengetal

Hoe interpreteren

Signaleringswaarden

Minst risicovol

Neutraal

Meest risicovol

1.Netto schuldquote

  1. Zonder correctie doorgeleende gelden

Hoe lager het percentage hoe beter

< 90%

Van 90% t/m 130%

>130%

  1. Met correctie doorgeleende gelden

Hoe lager het percentage hoe beter

< 90%

Van 90% t/m 130%

>130%

2.Solvabiliteitsratio

Hoe hoger het percentage hoe beter

>50%

Van 20% t/m 50%

<20%

3.Grondexploitatie

Hoe lager het percentage hoe beter

<20%

Van 20% t/m 35%

>35%

4.Structurele   
   exploitatieruimte

Hoe hoger het percentage hoe beter

>0%

0%

<0%

5.Belastingcapaciteit

Hoe lager het percentage hoe beter

<95%

Van 95% t/m 105%

>105%

Bij de kengetallen wordt een toelichting opgenomen, op het moment dat er sprake is van een score “geel” of “oranje”. Wanneer het op basis van de toelichting nodig is, wordt er gelijktijdig gerapporteerd over (te treffen) beheersmaatregelen.

Financiële kengetallen

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Netto schuld quote

7%

29%

10%

Netto schuld quote gecorrigeerd

1%

23%

5%

Solvabiliteitsratio

57%

54%

60%

Structurele exploitatieruimte

6,27%

3,03%

5,54%

Grondexploitatie

4%

5%

6%

Belastingcapaciteit

101%

100%

90%

1. Netto schuldquote (gecorrigeerd)

Definitie :
De netto schuldquote geeft de verhouding weer tussen het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. Hierin is een nuancering op zijn plaats. Het kan namelijk voorkomen dat gemeenten veel geld doorlenen aan derden. Om die reden is de 'netto schuldquote gecorrigeerd' ontwikkeld. Hierin is het doorleeneffect geëlimineerd en geeft daarmee een zuiverder beeld van de positie van de gemeente weer.

Netto schuldquote (bedragen x € 1.000)

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Vaste schulden

+

13.545

12.150

12.150

Netto vlottende schuld

+

3.539

5.000

3.912

Overlopende passiva

+

7.667

5.500

8.544

Financiële activa

-

Uitzettingen

-

15.645

6.000

7.944

Liquide middelen

-

73

-7.114

77

Overlopende activa

-

3.369

2.000

7.125

Totale baten

86.616

75.246

92.961

Netto schuldquote

7%

29%

10%

Netto schuldquote gecorrigeerd (bedragen x € 1.000)

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Vaste schulden

+

13.545

12.150

12.150

Netto vlottende schuld

+

3.539

5.000

3.912

Overlopende passiva

+

7.667

5.500

8.544

Financiële activa

-

4.603

4.786

4.722

Uitzettingen

-

15.645

6.000

7.944

Liquide middelen

-

73

-7.114

77

Overlopende activa

-

3.369

2.000

7.125

Totale baten

86.616

75.246

92.961

Netto schuldquote gecorrigeerd

1%

23%

5%

Beoordeling:

Dit kengetal laat zien dat de gemeente in verhouding veel eigen middelen heeft (ter vergelijk: een ratio van 60% is het gemiddelde van alle gemeenten). In het bovenstaand overzicht zien we dat de netto schuldquote voor 2023 gunstiger uitpakt dan begroot, voornamelijk door de toename van de baten (o.a. gemeentefonds).

2. Solvabiliteitsratio

Definitie:
De mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Dit wordt uitgedrukt in het percentage Eigen Vermogen ten opzichte van het balanstotaal.

Solvabiliteitsratio (bedragen x € 1.000)

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Eigen vermogen

47.814

38.693

51.789

Balanstotaal

83.420

71.177

86.126

Solvabiliteitsratio

57%

54%

60%

Beoordeling:
Hoe hoger dit percentage, hoe beter de weerbaarheid is. De gemeente Dalfsen heeft een zeer solvabele vermogenspositie. De gemeente is goed in staat om financiële klappen en risico's op te vangen. Deze ratio laat zien dat we meer eigen vermogen dan vreemd vermogen bezitten.

3. Kengetal grondexploitatie

Definitie :
De boekwaarde van de voorraden grond zijn van belang, want deze waarden moeten meerjarig worden terugverdiend bij de verkoop. De ratio wordt berekend door de boekwaarde van de bouwgrond in exploitatie te delen door de totale baten van de programmabegroting of jaarrekening.

Kengetal grondexploitatie in %          (bedragen x € 1.000)                 

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Bouwgronden in exploitatie

3.295

3.648

5.410

Totale baten

86.616

75.134

92.961

Kengetal Grex

4%

5%

6%

Beoordeling:
Dit kengetal laat zien wat de verhouding tussen de totale baten en de terug te verdienen bedragen aan bouwgronden is. Het lage percentage geeft aan dat de gemeente hier een heel laag risico loopt.  

4. Structurele exploitatie ruimte

Definitie :
Om een flexibele begroting te kunnen bewerkstelligen is het zinvol de structurele baten hoger te laten zijn dan de structurele lasten. De structurele exploitatieruimte wordt bepaald door het saldo van de structurele baten en lasten en het saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves gedeeld door de totale baten en uitgedrukt in een percentage.

Structurele exploitatieruimte (bedragen x € 1.000)

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Structurele lasten

75.493

74.283

85.435

Structurele baten

79.718

75.246

89.441

Structurele toevoegingen aan reserves

31

20

121

Structurele onttrekkingen aan reserves

1.237

1.330

1.268

Totale baten

86.616

75.134

92.961

Structurele exploitatieruimte

6,27%

3,03%

5,54%

Beoordeling:
Hoe hoger dit percentage hoe beter. Een positieve uitkomst van dit kengetal houdt in dat de gemeente structurele lasten kan afdekken door structurele baten.

5. Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoonshuishoudens

Definitie :
Het cijfer geeft inzicht hoe de belastingdruk zich in de gemeente verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De ruimte die een gemeente heeft om zijn belastingen te verhogen wordt vaak gerelateerd aan de totale woonlasten. Het Coelo en 'waarstaatjegemeente.nl' publiceren deze gegevens.

Woonlasten (bedragen x € 1.000)  

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

OZB last gezin gemiddelde WOZ waarde

421

384

428

Rioolheffing gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

133

133

139

Afvalstoffenheffing voor gezin

268

250

251

Tot woonlasten voor gezin bij gem. WOZ waarde

822

767

817

Woonlasten landelijk gemiddelde T-1

811

770

904

Woonlasten tov landelijk gemiddelde jaar ervoor

101%

100%

90%

Beoordeling:
De woonlasten in de gemeente Dalfsen liggen net iets hoger dan het landelijk gemiddelde en onder de lasten van 2022. De lagere woonlasten zijn vooral het gevolg van een lager tarief afvalstoffenheffing en een lager tarief voor de onroerendezaakbelasting eigenaar woning in 2023.

Deze pagina is gebouwd op 06/17/2024 17:08:16 met de export van 06/17/2024 17:03:03