2.1 Bestuur, ondersteuning en algemene dekkingsmiddelen

2.1.4 Prestaties

Prestaties 2023

Voortgang

%

Geld

1.4

Bestuur

1.4.1

Bestuur

In 2023 wordt verder gewerkt aan doorontwikkeling via het vastgestelde plan van aanpak 'Goed Goan'.

100%

In 2023 experimenteren we met een bestuurscommissie adviesrecht gelet op de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de daarin opgenomen termijnen voor vergunningverlening.

100%

De Rekenkamercommissie start met de uitvoering van het onderzoeksprogramma dat in 2022 is opgesteld. Voorbereidingen worden getroffen voor het instellen van een volledig externe rekenkamer per 1 januari 2024.

100%

Wijzigingen in wetgeving vragen in 2023 de nodige aandacht (o.a. Wet open overheid, Wet versterking decentrale rekenkamers, Wet versterking participatie decentraal niveau).

100%

1.4.2

Strategische samenwerking

In 2023 worden ambities voor de regionale samenwerking vastgelegd in een nieuwe agenda, waarna nieuwe 'coalitions of the willing' ontstaan en de regionale investeringsagenda wordt aangescherpt.

100%

In 2022 heeft het Rijk programma NOVEX geïntroduceerd. Meest in het oog springend is een actievere rol van het Rijk in de ruimtelijke ordening. De uitvoering kenmerkt zich door regie per provincie en een gebiedsgerichte aanpak (NOVEX-gebieden). Regio Zwolle is één van de NOVEX-gebieden onder de noemer 'klimaatbestendige groeiregio'. In 2023 wordt het partnerschap met het Rijk verder uitgewerkt.

100%

Om buiten de regio de strategische samenwerking te intensiveren, treden we in 2023 toe tot de P10. P10 is een netwerk van middelgrote plattelandsgemeenten in Nederland die elkaar vinden in complexe vraagstukken in het landelijk gebied. Door onze toetreding tot de P10 vergroten we onze invloed op landelijk en Europees beleid en zijn we onderdeel van een platform waarin we kennis en ervaringen uitwisselen met gemeenten buiten onze directe omgeving, die zich voor dezelfde opgaven gesteld zien als wij.

100%

1.5

Burgerzaken

1.5.1

Burgerzaken

Om de applicatie i-Burgerzaken beter te benutten worden trainingen en webinars van de leverancier gevolgd.

100%

Het programma VRS (Verbeteren Reisdocumenten Stelsel) van het ministerie van BZK volgen.

100%

1.6

Overhead

1.6.1

Samen verder reizen

Ontwikkeling “Route naar de toekomst”: Deze ontwikkeling bestaat uit twee sporen: 1. Lerend organiseren ('wat betekent een wendbare organisatie en manier van werken voor de inrichting van processen en systemen?'): in 2023 gaan we verder verkennen en keuzes maken over opgavegericht en gebiedsgericht werken 2. Lerend ontwikkelen ('wat betekent een wendbare  organisatie en manier van werken voor de investering in het menselijk kapitaal?'). In 2022 is een concept gemaakt op welke wijze wij continu werken willen leren en ontwikkelen. In 2023 wordt de implementatie verder opgepakt en leggen we onder andere de verbinding met Bestuurlijke vernieuwing.

100%

Ontwikkeling 'Hybride Werken'. In 2022 is een plan opgesteld hoe Hybride werken binnen Dalfsen te implementeren. Hoewel hergebruik van faciliteiten/technische middelen de voorkeur heeft bij de invoering van dit nieuwe kantoorconcept, zullen wij in 2023 en verder extra financiële middelen nodig hebben.

50%

Ontwikkeling 'Digitale Dienstverlening': Door het ontwikkelen en versterken van de interne en externe digitale dienstverlening zijn wij toegankelijker en klantgerichter naar inwoners, ondernemers, overige partners maar ook naar onze eigen medewerkers toe.

50%

Ontwikkeling “Aantrekkelijk Werkgeverschap”: Uitgangspunt is het binden en boeien van medewerkers. We willen meer aansluiten op de behoefte van de nieuwe generatie werknemers. Dat betekent inzet op onder meer de arbeidsmarktstrategie (waaronder vergoeding woon-werkverkeer, benchmark), het strategisch personeelsbeleid en arbobeleid. Hier is mogelijk extra budget voor nodig.

100%

1.6.2

Communicatiebeleid

Medewerkers worden in 2023/2024 door training en coaching  ondersteund in het begrijpelijk schrijven.

25%

Formats voor brieven en formulieren worden aangepast.

25%

Het opfrissen van de huisstijl welke online en offline flexibel inzetbaar is en aansluit op de organisatie en landelijke toegankelijkheidseisen.

25%

1.6.3

Dienstverlening

We voeren de activiteiten uit het beleidsplan Dienstverlening uit.

100%

Doorontwikkelen van onze digitale dienstverlening.

50%

Uitvoering geven aan het programma "Datagedreven werken".

25%

In 2023 wordt een burgerpeiling 'waarstaatjegemeente.nl' uitgevoerd.

100%

1.6.4

Financieel beleid

Structurele lasten dekken met structurele baten

100%

1.6

Overhead

1.6.1

Samen verder reizen

Prestatie

Ontwikkeling 'Hybride Werken'. In 2022 is een plan opgesteld hoe Hybride werken binnen Dalfsen te implementeren. Hoewel hergebruik van faciliteiten/technische middelen de voorkeur heeft bij de invoering van dit nieuwe kantoorconcept, zullen wij in 2023 en verder extra financiële middelen nodig hebben.

Toelichting:

Door een verschil in verwachtingen kon hier in 2023 geen resultaat op geboekt worden. Inmiddels is dit thema weer opgepakt en zal in 2024 in uitvoering worden gebracht. De bijbehorende investeringen schuiven daarmee ook door.

Maatregel:

n.v.t.

Prestatie

Ontwikkeling 'Digitale Dienstverlening': Door het ontwikkelen en versterken van de interne en externe digitale dienstverlening zijn wij toegankelijker en klantgerichter naar inwoners, ondernemers, overige partners maar ook naar onze eigen medewerkers toe.

Toelichting:

Inwoners kunnen steeds meer zaken online regelen. Met de inwerkingtreding van de WMEBV in 2024 wordt dit ook wettelijk geregeld. De prestatie loopt door in 2024.

Maatregel:

n.v.t.

1.6.2

Communicatiebeleid

Prestatie

Medewerkers worden in 2023/2024 door training en coaching  ondersteund in het begrijpelijk schrijven.

Toelichting:

Door personeelswisselingen is dit project in 2023 vertraagd. In 2024 en verder wordt hier volop op ingezet. Hierbij zal ook onderzocht worden wat de rol van Artificiële Intelligentie kan zijn.

Maatregel:

n.v.t.

Prestatie

Formats voor brieven en formulieren worden aangepast.

Toelichting:

Door personeelswisselingen is dit project in 2023 vertraagd. In 2024 en verder wordt hier volop op ingezet.

Maatregel:

n.v.t.

Prestatie

Het opfrissen van de huisstijl welke online en offline flexibel inzetbaar is en aansluit op de organisatie en landelijke toegankelijkheidseisen.

Toelichting:

Door personeelswisselingen is dit project in 2023 vertraagd. In 2024 en verder wordt hier volop op ingezet.

Maatregel:

n.v.t.

1.6.3

Dienstverlening

Prestatie

Doorontwikkelen van onze digitale dienstverlening

Toelichting:

Inwoners kunnen steeds meer zaken online regelen. Met de inwerkingtreding van deWMEBV in 2024 wordt dit ook wettelijk geregeld. Deze prestatie loopt daarmee door in 2024.

Maatregel:

n.v.t.

Prestatie

Uitvoering geven aan het programma "Datagedreven werken".

Toelichting:

In 2023 is een start gemaakt met het Programma Datagedreven werken. De uitvoering hiervan loopt in 2024 door (en daartoe wordt ook budget overgeheveld).

Maatregel:

n.v.t.

Prestaties voorgaande jaren

Voortgang

%

Geld

1.6

Overhead

1.6.1

Samen verder reizen

Ontwikkeling 'Hybride Werken': We willen plaats- en tijdonafhankelijk werken stimuleren. Werken waar het werk op dat moment nodig is, zodat we nog flexibeler samen werken met onze inwoners, ondernemers en overige partners. Daarmee willen we ook het gemeentehuis anders gaan gebruiken dan nu het geval is. Meer gebruiken als ontmoetingsplek, samenkomst, sparrings-ruimte i.p.v. alleen als werkplek. Daarvoor hebben we een nieuw kantoorconcept en technische middelen nodig, die ruimte creëren en een flexibelere en toegankelijkere manier van  werken mogelijk maken.

Voortgang jaarrekening

50%

1.6.2

Communicatiebeleid

In 2022 voeren we het ontwikkelde participatiebeleid 2021 uit.

Voortgang jaarrekening

100%

1.6

Overhead

1.6.1

Samen verder reizen

Prestatie

Ontwikkeling 'Hybride Werken': We willen plaats- en tijdonafhankelijk werken stimuleren. Werken waar het werk op dat moment nodig is, zodat we nog flexibeler samen werken met onze inwoners, ondernemers en overige partners. Daarmee willen we ook het gemeentehuis anders gaan gebruiken dan nu het geval is. Meer gebruiken als ontmoetingsplek, samenkomst, sparrings-ruimte i.p.v. alleen als werkplek. Daarvoor hebben we een nieuw kantoorconcept en technische middelen nodig, die ruimte creëren en een flexibelere en toegankelijkere manier van  werken mogelijk maken.

Toelichting:

Door een verschil in verwachtingen kon hier in 2023 geen resultaat op geboekt worden. Inmiddels is dit thema weer opgepakt en zal in 2024 in uitvoering worden gebracht. De bijbehorende investeringen schuiven daarmee ook door.

Maatregel:

n.v.t.

Deze pagina is gebouwd op 06/17/2024 17:08:16 met de export van 06/17/2024 17:03:03