Het beleidskader
Het gewenste kwaliteitsniveau voor gebruik, inrichting en beheer is door de raad vastgesteld in het Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte (IBOR). Met het vastgestelde onderhoudsniveau wordt ingezet op het behoud van onze duurzame en veilige wegen.
Kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren
De omvang van het gemeentelijke wegennet bestaat naast bermen en bermsloten uit ongeveer
2,8 miljoen vierkante meter verhard oppervlak en ongeveer 0,23 miljoen vierkante meter onverharde en half verharde paden en rijbanen.
De onderhoudstoestand van wegen is onderverdeeld naar de volgende vier thema’s:duurzaamheid, veiligheid, comfort en aanzien. De onderhoudstoestand wordt beoordeeld conform de beeldkwaliteitscatalogus openbare ruimte en aan de hand van de criteria voor rationeel wegbeheer van het CROW.
Voor duurzaamheid, comfort en veiligheid geldt het beeldkwaliteitsniveau B (voldoende – functioneel), die is vertaald vanuit het zogenoemde kwaliteitsniveau R voor rationeel wegbeheer. Voor aanzien geldt het beeldkwaliteitsniveau C (Matig).
Jaarlijks wordt de beeldkwaliteit in twee rondes op 130 willekeurige locaties gemeten. De resultaten van deze metingen worden opgenomen in de jaarstukken (zie programma 3 Wat willen we bereiken). Daarnaast worden alle verhardingen elke twee jaar volledig geïnspecteerd. Deze inspectie vormt de basis voor de onderhoud- en vervangingsplanning.
Financiële consequenties beleidsdoel
De totale lasten/baten voor wegen (exclusief apparaatskosten) vallen onder programma 3 "Beheer openbare ruimte" en omvatten de verharde en onverharde wegen. Het budget is opgedeeld in regulier budget en budget voor groot onderhoud. Dit budget is exclusief het budget voor het straatmeubilair, gladheidsbestrijding en reinigen van de openbare ruimte maar inclusief het budget voor bermen in het buitengebied.
x € 1.000 | Begroting 2023 | Rekening 2023 |
---|---|---|
Regulier budget | 342 | 269 |
x € 1.000 | Begroting 2023 | Rekening 2023 |
---|---|---|
Groot onderhoud | 925 | 976 |
Een verklaring van de verschillen is te lezen in hoofdstuk 5. Baten en lasten inclusief toelichting, programma beheer openbare ruimte, beleidsveld 3.2 verkeer en vervoer.
Onze wegen (asfalt, beton, tegels en stenen) naderen het einde van hun levensduur en het is nodig die te gaan vervangen. De technische vervangingsopgave voor wegen is in 2023 in beeld gebracht. In 2024 wordt met het te actualiseren meerjarig onderhoudsprogramma (MJOP) de financiële omvang van de vervangingsopgave van onze wegen voorgelegd aan de raad.