Deze paragraaf bevat een overzicht op hoofdlijnen van de verschillende heffingen. Wettelijk geldt het algemene uitgangspunt dat de begrote tarieven op maximaal kostendekkendheid niveau mag worden doorberekend. In het jaarverslag volgt hierover de verantwoording, waarbij inzicht gegeven wordt op gerealiseerde baten en lasten en welke kostendekkendheid hieruit voortvloeit.
De doelbelastingen afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn vanwege hun omvang het meest in het oog springend. Jaarlijks wordt aan de hand van de kosten een berekening gemaakt van de hoogte van de benodigde opbrengsten. Bij beide belastingen wordt gewerkt met een voorziening. Voor de diverse legessoorten mogen maximaal kostendekkende tarieven worden gevraagd.
In onderstaande opstelling is, op basis van werkelijke cijfers, het overzicht van de mate van kostendekkendheid van de volgende heffingen opgenomen:
Overzicht kostendekkendheid 2023
(bedragen x € 1.000)
Soort heffing | Appa- | Storting | Andere | Kosten | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | raats | Over | BCF/ | Kwijt- | voor- | Baten | inkom- | dekkend | Begroot | |
taakveld | kosten | head | BTW | schelding | ziening | Heffing | sten | heid % | % | |
Afvalstoffenheffing | 2.320 | 160 | 136 | 482 | 45 | 34 | 2.777 | 340 | 100% | 97% |
Lijkbezorging | 81 | 203 | 34 | 17 | - | -7 | 263 | 1 | 77% | 87% |
Legesverordening* | 519 | 1.335 | 222 | 82 | - | - | 2.158 | 56 | 82% | 94% |
Marktgelden | 13 | 10 | 10 | 3 | - | - | 22 | - | 61% | 43% |
Rioolheffing | 840 | 272 | 256 | 176 | 16 | -301 | 1.603 | 135 | 94% | 92% |
* Leges titel 1 en 2
Afvalstoffenheffing
De kostendekkendheid voor de afvalstoffenheffing was begroot op 97% waarbij rekening werd gehouden met een onttrekking van € 15.000 uit de voorziening afval. De realisatie in 2023 geeft een onttrekking van € 34.000 uit de voorziening afval weer.
De afgelopen jaren was er standaard een positief exploitatiesaldo over welke werd toegevoegd aan de voorziening. In 2023 is er voor gekozen om de voorziening niet verder toe te laten nemen. In de tariefstelling afvalheffing is hier dan ook rekening mee gehouden. Zie ook de toelichting bij beleidsveld 8.1 afval.
Lijkbezorging
In 2023 zijn de baten € 32.000 lager dan begroot. De uitgaven zijn € 4.000 hoger door onder andere hogere loonkosten. De toerekening van de overheadkosten is, conform de voorschriften, gelijk gesteld aan de andere heffingen wat een negatief effect geeft op de kostendekkendheid.
Legesverordening
Voor de leges in zijn algemeenheid geldt dat voor 2023 een trendmatige verhoging van 1,70% is doorgevoerd. De verordening en tarieventabel worden verder geactualiseerd op basis van recente wetswijzigingen en bedrijfsvoering.
Binnen de titels van de legesverordening wordt gestreefd naar een kostendekkendheid van 100%. De inkomsten waren in 2023 € 320.000 lager dan begroot. Dat de inkomsten lager uitvielen in 2023 is grotendeels te verklaren door de nieuwe omgevingswet welke per 1 januari 2024 in werking is gegaan. De ondernemers en burgers hebben de uitwerking hiervan afgewacht. Na de bekendmaking van de nieuwe omgevingswet zijn er voor 31 december 2023 alsnog de verwachte vergunningsaanvragen ingediend. De opbrengsten van deze aanvragen zullen worden verantwoord in 2024, in 2024 worden ook de kosten gemaakt en als lasten meegenomen.
Marktgelden
De marktgelden loopt in 2023 gelijk aan de betreffende begroting.
Rioolheffing
De kostendekkendheid voor de afvalstoffenheffing was begroot op 92% waarbij rekening werd gehouden met een storting minus onttrekking van € 204.000 in de voorziening riool.
De baten waren in 2023 uiteindelijk € 50.000 hoger dan begroot. De kosten waren daarentegen
€ 90.000 lager dan begroot. De kostendekkendheid voor de afvalstoffenheffing komt in 2023 op 94% waarbij de storting minus onttrekking in de voorziening riool een bedrag van € 301.000 betreft.