5.2 Verschillenanalyse per programma

5.2.10 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

Wonen en bouwen

-277.000

N

Software en licentiekosten, voordeel € 40.000 
De software- en licentiekosten over het boekjaar 2023 zijn € 40.000 lager uitgevallen dan begroot. Dit voordeel ontstaat doordat een deel van de realisatie van de koppelingen tussen onze VTH-applicatie en andere systemen binnen onze organisatie nog niet volledig zijn opgeleverd. Een deel van de werkzaamheden zal ook in 2024 zijn beslag hebben. Nadat de werkzaamheden zijn opgeleverd zal de facturatie door de leverancier plaatsvinden.

Omgevingsvergunning bouwen, nadeel € 329.000
De leges van omgevingsvergunningen bouwen worden berekend op basis van de vastgestelde bouwkosten van het bouwproject. In 2023 zijn de legesinkomsten lager uitgevallen dan begroot. De begrote inkomsten leges omgevingsvergunningen bedragen € 1.320.000 euro. De daadwerkelijke inkomsten leges omgevingsvergunningen bedragen € 962.000 euro.

In de laatste weken van 2023 zijn een flink aantal omgevingsvergunningen ingediend. Dit heeft alles te maken met de Omgevingswet en Wet Kwaliteitsborging die per 1 januari 2024 van kracht zijn. De onzekerheden van potentiële stijgende bouwkosten en extra kosten die gemoeid zijn door de Wet Kwaliteitsborging (WKb), zijn de voornaamste redenen dat veel initiatiefnemers de aanvragen op de valreep van 2023 hebben ingediend. Het moment van indienen bepaald namelijk onder welk recht en welke wet de procedure wordt behandeld. 2023 is bekend, en daarmee zonder al te veel risico's. 2024 brengt daarentegen meer risico's en ‘het onbekende’ met zich mee.

Veel aanvragen uit deze laatste periode van 2023 worden in het eerste kwartaal van 2024 behandeld binnen de afdeling Ruimtelijke Kwaliteit. In overleg met staf financiën zijn alle legeskosten van aanvragen die vóór 12 januari in behandeling zijn genomen, aan het boekjaar 2023 toegekend. Alle legeskosten van vergunningsaanvragen die vanaf 12 januari in behandeling zijn genomen, worden aan de cijfers van 2024 toegekend. Dit verklaart meteen het overgrote deel van het verschil tussen de begrote en daadwerkelijke inkomsten vanuit legeskosten.

Naast de tegenvallende baten vanuit legeskosten is er ook een verschil in de lasten aan advieskosten. Het gaat hier om de advieskosten/diensten derden. In de begroting is een post van € 102.000 euro opgenomen, de werkelijke cijfers bedragen € 73.000 euro. De lasten zijn hierdoor € 29.000 euro lager dan begroot. Dit is een logisch vervolg op de onderbouwing van het tekort in baten vanuit legeskosten. De advisering voor een groot deel van de laatste periode uit 2023 zal aan het boekjaar 2024 worden toegekend, gezien de werkzaamheden door Het Oversticht ook daadwerkelijk in het boekjaar 2024 worden uitgevoerd.  

Diverse afwijkingen, voordeel € 12.000

Deze pagina is gebouwd op 06/17/2024 17:08:16 met de export van 06/17/2024 17:03:03