5.2 Verschillenanalyse per programma

5.2.7 Inkomensondersteuning

Inkomen

-408.000

N

Energietoeslag, nadeel € 840.000  
In de 2e BERAP is een stelpost van € 820.000 opgenomen op beleidsveld 6.1 op basis van de sterke indicatie dat er, naast het al ontvangen voorschot, nog een tweede rijksbijdrage werd verwacht. Via de algemene uitkering is deze bijdrage uiteindelijk ontvangen, bedragend € 812.000. Omdat deze bijdrage is geland in programma 1, lijdt dit tot een voordeel van € 812.000 op Beleidsveld 1.1 en een gelijk nadeel op Beleidsveld 6.1. Daarnaast zijn er meer aanvragen gedaan voor de energietoeslag dan vooraf begroot. Bovenop de 934 aanvragen van 2022 hebben we nog 95 nieuwe aanvragen afgehandeld, resulterend in een nadeel van € 28.000.

Participatiewet Inkomensvoorziening, voordeel € 285.000
We hadden rekening gehouden met een stijging van het aantal uitkeringen met 5 per maand. In werkelijkheid zijn minder inwoners dan begroot aangewezen op een uitkering. Dit levert een voordeel op in bijstandsuitkeringen Participatiewet van €205.000.

Het definitieve BUIG budget, het rijksbudget voor de betaling van bijstandsuitkeringen, is iets hoger dan het voor 2023 begrote bedrag, wat een voordeel van € 39.000 oplevert.
Verder hebben we €35.000 meer teruggevorderd dan begroot. Dit betreft teveel uitgekeerde of met UWV verrekende uitkeringsgelden.
Resteert €16.000 voordeel verdeeld over diverse kleine posten.

Het aantal uitkeringen in 2023 is gestegen met 7 uitkeringen van 212 eind 2022 naar 219. Over 2023 was het toegekende BUIG voldoende om de uitkeringslasten te voldoen. Dit betekent dat opnieuw geen vangnetuitkering hoeft te worden aangevraagd.

Taskforce energiearmoede, voordeel € 148.000
De in 2022 beschikbaar gestelde middelen voor de taskforce energiearmoede waren in 2023 maar deels benodigd. Voor de resterende middelen, bedoeld voor ondersteuning van inwoners van de gemeente Dalfsen door verduurzaming en het verlagen van de financiële druk, wordt een budgetoverheveling aangevraagd. .

Salariskosten, nadeel € 60.000
De analyse op personele lasten vindt u in dit hoofdstuk, in programma 1, onder de titel Toelichting afwijking op totale personeelslasten.

Overige inkomensvoorzieningen, voordeel € 40.000
Op de overige inkomensvoorzieningen bestaan verscheidene kleine voor en nadelen die optellen tot een voordeel van € 40.000.

BBZ, nadeel € 14.000
Belangrijke verschillen liggen in de volgende factoren. In de praktijk keren we ieder jaar 2 tot 6 sociale uitkeringen vanuit de BBZ. Daarom houden we in de begroting rekening met een 5 uitkeringen. In 2023 bleken dat er in werkelijkheid gemiddeld 2 te zijn. Dit levert een voordeel op van € 37.000.
In 2023 is er € 40.000 minder verhaald dan begroot.

Bedrijfskredieten die wij verstrekken worden door het Rijk 100% voorgefinancierd, gemeenten dienen daarvan 75% terug te betalen. In 2023 is een terugbetalingsverplichting ontstaan die € 10.000(afgerond) hoger ligt dan begroting. Dit levert dus een nadeel op ter grootte van dit bedrag.

Diverse afwijkingen, voordeel € 33.000

Deze pagina is gebouwd op 06/17/2024 17:08:16 met de export van 06/17/2024 17:03:03