Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Naam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Website
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
€ 8.957.764
€ 5.344.966
€ 5.416.956
Vreemd vermogen
€ 34.691.805
€ 33.604.230
€ 39.700.405
Resultaat
€ 3.070.559
-/- € 33.939
€ 651.904
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.865.438
€ 1.894.127
€ 2.024.675
Bron
Jaarrekening 2023
Beleidsvoornemens
samen veiligheid versterken
Veiligheidsregio IJsselland heeft ook in 2023 continu klaar gestaan met kennis, mensen en middelen om haar kerntaken goed uit te voeren: het versterken van veiligheid, beperken van risico's waar dat kan en bestrijdngen van crises en incidenten waar dat moet. Hiervoor wordt geïnvesteerd in vakmanschap van de medewerkers, verbinding met (keten)partners en een sterke binding met ons vak em met onze collega's. Vanuit maatschappelijke ontwikkelingen en risico's in het veiligheidsdomenin vraag dit om een flexibele rol en wijze van samenwerken met onze ketenpartners.IJssellands fundament
Vanuit de wettelijke basis wordt toegewerkt naar een breder IJssellands fundament, met daarin vijf onderdelen:- samenwerken met ketenpartners, Veiligheidsregio's, het aangrenzend deel van Duitsland, ketenorganisaties en inwoners;
- helpen: daar waar we gevraagd worden en we waarde kunnen toevoegen;
- flexibel en adaptief opereren en blijven leren en ontwikkelen, zowel operationeel als in de bedrijfsvoering
- transparantie en voorspelbaarheid in de brede zin, van aanpak crises tot financiële verantwoording
- informatiegestuurd werken: informatie verzamelen, verrijken en delen
versterking IJssellands fundament
door samen met de partners verder te ontwikkelen willen we een nòg groteren meerwaarde voor de samenleving volgen door:- risicogericht werken: informatiedeling, -verrijking en verdere duiding van informatie met (keten)partners
- inzetbaarheid van de crisisorganisatie voor klassieke crises, maar ook nieuwe en langdurige crises door flexibilisering en competentie-ontwikkeling
- ontwikkelen van toekomstbestendige brandweerzorg: evenwichtig, op maat, flexibel en dynamisch binnen dekkingsplan en Europese regelgeving
- Vergroten van "noaberhulp", zelfredzaamheid en burgerkracht vanuit het programma Veilig leven
- ingebruikname van de nieuwe meldkamers Oost-Nederland, waarin 5 Veiligheidsregio's hun krachten hebben gebundeld
Ontwikkelingen
Er wordt aangesloten bij een aantal grote landelijek ontwikkelingen:
1. toekomstbestendige brandweer
Door individualisering in de samenleving is het verloop onder brandweervrijwilligers toegenomen. Hierdoor is een intensiever opleidingsprogramma nodig om de korpsen op peil te houden. Tevens worden door Eurpese regelgeving eisen gesteld aan kazernering en consignering, waardoor uitvoering van brandweertaken door vrijwilligers steeds meer onder druk komen te staan.
2. bovenregionale crisisbeheersing en informatie-voorziening
Het risiscogericht werken heeft in 2023 verder zijn beslag gekregen en vormt een steeds vastere basis, waardoor we beter zijn toegerust op de behoeftes van morgen. Hiervoor is een start gemaakt aan het oprichten van een multidisciplinair veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) om risico's en signalen vroegtijdig te signaleren, analyseren en duiden.
3.programma Opvang Vluchtelingen IJsselland
het programma Opvang Vluchtelingen IJsselland is in 2023 gecontinueerd met organisatorische aansturing en facilitering door de Veiligheidsregio. Dit programma wordt in 2024 overgeheveld naar de gemeente Deventer die deze faciliterende taken over zal nemen voor de deelnemende gemeente aan de GR.Risico's
Veiligheidsregio IJsselland beschikt over een redelijk actueel risico-profiel, waarop de bedrijfsmatige en operationele organisatie is gestoeld.
Op de meerjarenbegroting 2024-2027 is een externe toets uitgevoerd, waarbij de nodige risico's worden gesignaleerd in de P&C cyclus; deze zullen in de eerstvolgende actualisatie van het risicoprofiel worden meegenomen.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Naam
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Website
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
€ 2.545.247
€2.516.421
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 4.802.000
€
n.n.b.
Resultaat
-/- € 368.000
€-811.238
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.151.575
€1.092.00
€ 1.269.517
Bron
Beleidsvoornemens
“GGD IJsselland, voor een gezonde samenleving”. Zo luidt de missie van GGD IJsselland. Voor de lopende bestuursperiode (2018 tot 2023) is door het bestuur van de GGD een strategische beleidsagenda opgesteld: “Beweging vanuit regie” Deze bevat de beleidsvoornemens en beoogde effecten in vijf programmalijnen:
1: Versterken publieke gezondheid
2: Jeugd en kansrijke start
3: Psychische gezondheid
4: Gezonde leefomgeving
5: Gezond ouder wordenOntwikkelingen
Er is in 2023 een extra bijdrage aan de gemeenten gevraagd middels een begrotingswijziging. Dit was een bedrag van €87.815
De jaarcijfers van 2023 zijn nog niet bekend.De GGD zet vanaf 2024 in op de verbetering en versterking van de eigen ICT.
Risico's
In 2024 zal de verbetering en versterking van de ICT vanuit de eigen middelen van de GGD gedekt worden.
Voor de komende jaren is de verwachting dat er een hogere bijdrage van gemeenten gevraagd gaat worden. - Verbonden partij
Omgevingsdienst IJsselland
Naam
Omgevingsdienst IJsselland
Website
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
€ 424.122
€ 516.536
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 3.075.649
€ 2.885.937
n.n.b.
Resultaat
€ 108.433
€ 171.154
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 483.617
€ 624.000
€ 1.064.455
Bron
Beleidsvoornemens
De Omgevingsdienst verstrekt milieuvergunningen aan bedrijven, houdt toezicht op de naleving van milieuregels en handhaaft als milieuregels worden overtreden. Daarnaast adviseert de OD over energiebesparing, bodembescherming, geur- en geluidhinder, luchtkwaliteit, asbest, afvalverwerking en veiligheid. Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst kenmerkt. Onafhankelijke experts wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. De missie van de Omgevingsdienst is daarom: Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven.
Ontwikkelingen
Op nationaal niveau is het Interbestuurlijk Programma voor de versterking van het VTH-stelsel (IBP-VTH vol in uitvoering. Voor 2024 geeft de Omgevingsdienst uitvoering aan het programma ‘versterking VTH-stelsel’. Het programma bevat 6 pijlers welke zijn uitgewerkt in thema’s. Het doel van het programma is het merkbaar verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving en het verminderen van schade aan het milieu die vermeden had kunnen worden. In 2024 wordt geïnventariseerd hoe de Omgevingsdienst er voor staat m.b.t. de 6 pijlers, de verbetervoorstellen worden opgenomen in een plan van aanpak.
De stakeholders van de Omgevingsdienst zijn betrokken bij het ontwikkelen van het plan van aanpak, gezamenlijk met de stakeholders wordt het plan van aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland vorm gegeven.
Naast het landelijke programma wordt er in 2024 gewerkt aan een transparante bedrijfsvoering en de P&C-cyclus. Hiervoor wordt de verbinding gelegd tussen de mandaatregeling en meetbare prestaties die voortvloeien uit de dienstverleningsovereenkomst. Vervolgens worden de financiële verwachtingen gekoppeld aan de visie en strategie, vertaald naar de vast te stellen producten en diensten (PDC).Risico's
Er is een toenemende druk op de organisatie van de Omgevingsdienst vanwege de groei van de economie. Deze brengt meer bedrijvigheid met zich mee, met als gevolg dat er significant meer inzet nodig is vanuit het werkveld vergunningverlening, toezicht/handhaving en advies. Door efficiënt om te gaan met de aanwezige capaciteit probeert de Omgevingsdienst te voldoen aan de verwachtingen van haar deelnemers. Door de toenemende druk op de organisatie is er onvoldoende aandacht voor innovatie van de Omgevingsdienst en staat het opleidingsprogramma onder druk.
Vanuit het programma versterking VTH-stelsel wordt een plan van aanpak geschreven, de benoemde risico’s worden in kaart gebracht en voorzien van een oplossingsrichting. - Verbonden partij
GBLT
Naam
GBLT
Website
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
€ 0
€ 2.207.000
€ 2.257.000
Vreemd vermogen
€ 5.598.000
€ 5.848.000
€ 4.561.000
Resultaat
€ 2.035.000
€ 2.207.000
€ 2.257.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 418.061
€ 393.363
€ 497.711
Bron
Jaarrekening 2023
Beleidsvoornemens
GBLT kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen. Beleidsvorming is een taak voor alle individuele deelnemers.
De Missie en Visie van GBLT is in 2022 aangepast.
Missie - We verzorgen het hele lokale belastingproces voor onze deelnemende waterschappen en gemeenten. Dat doen we met aandacht voor de maatschappelijke vraagstukken en met een zo hoog mogelijke service voor onze klanten.
Visie - GBLT maakt zich sterk voor goede uitvoering van lokale belastingen: eenvoudig als het kan, persoonlijk als het nodig is.Ontwikkelingen
De Wet gemeenschappelijke regelingen is per 1 juli 2022 aangepast en eind 2022 is een ambtelijke werkgroep gestart om met voorstellen te komen hoe hier mee om te gaan. De planning is om dit traject voor 1 juli 2024 af te ronden.
Vanaf 2022 voert GBLT diverse belastingwerkzaamheden uit voor de gemeente Ommen. Dit gebeurde op basis van een Dienstverleningsovereenkomt. De gemeente Ommen is inmiddels toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling GBLT.Risico's
Het grootste risico betreft geen tijdige en volledige oplegging en afdracht aan de gemeente van de diverse gemeentelijke belastingen door GBLT. In de dienstverlening overeenkomst zijn afspraken gemaakt over tijdstip van oplegging en afdracht van de belastingen. In de tussentijdse rapportages wordt de voortgang gemonitord en zo nodig actie ondernomen.
GBLT werkt in opdracht van en voor rekening en risico van de deelnemende overheden. Dat betekent dat de begrotingsresultaten worden verrekend met de deelnemers. Het betekent ook dat GBLT geen weerstandsvermogen heeft om tegenvallende resultaten op te vangen. De keerzijde is dat de gemeente zelf weerstandsvermogen dient aan te houden voor de risico's van GBLT. Gelet op de huidige situatie wordt dit risico als laag ingeschat.
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Naam
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Website
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 17.628
€ 35.450
€ 55.509
Bron
Beleidsvoornemens
De Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek zal meer aandacht geven aan de ontwikkelingen op het gebied van internetonderzoeken. Om de samenwerking met partners te bevorderen wordt een samenwerkingsovereenkomst met de politie gesloten om uitkeringsfraude te bestrijden.
Ontwikkelingen
In de praktijk wordt de Sociale Recherche ingezet in het kader van de Participatiewet en voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo.
Risico's
De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
- Verbonden partij
Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Naam
Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Website
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 72.931
€ 61.787
€ 70.031
Bron
Begroting 2023
Beleidsvoornemens
De uitvoeringsorganisatie fungeert met name als inkooporganisatie, contractbeheer en regionale beleidsondersteuning van de gemeenten en kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen.
Ontwikkelingen
Het nieuwe inkoopmodel jeugd is met ingang van 1 januari 2023 van kracht. Tevens wordt zorggedragen voor doorontwikkeling van het monitoring systeem (RIJM) en vindt coördinatieplaats op de regionale transformatie jeugdhulp. Het RSJ is de centrale inkooporganisatie jeugdhulp voor de elf regiogemeenten.
Risico's
De gemeenschappelijke regeling heeft geen weerstandsvermogen. Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van, of ten goede aan, de deelnemende gemeenten. Dit is een risico voor de gemeente. Het hier bedoelde risico heeft uitsluitend betrekking op de kosten van de RSJ, niet op kosten voor de daadwerkelijke zorg.
- Verbonden partij
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Naam
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Website
https://www.ssc-ons.nl/
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
€ 495.225
€ 3.013.318
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 13.022.508
€ 9.058.607
n.n.b.
Resultaat
€ 257.225
€ 2.544.505
€ 3.468.316
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.296.913
€ 1.622.549
€ 2.189.000
Bron
Beleidsvoornemens
Uitgangspunten zijn continuering en verbetering van de huidige dienstverlening en klanttevredenheid. En daarnaast doorontwikkeling van de samenwerking met de deelnemers van ONS.
Ontwikkelingen
In 2021 zijn Bestuur van Ons en Bedrijfsvoeringsberaad (BVB) gestart met het versterken van het sturend vermogen op Ons. Het gaat dan zowel om sturing op de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie als sturing op onderling partnerschap. Hiervoor loopt een driejarig ambtelijk verbeterprogramma. Onderwerpen die zoal aangepakt worden:
- Meer klantnabijheid van de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie
- Meer afstemming op collectief managementniveau (via de ”partneroverleggen”)
- Meer gezamenlijk verkennen & realiseren (bv. via projectgroepen en themasessies voor vakspecialisten)
- Aandacht voor effectief en efficiënt samenwerken (governance)
- Aandacht voor vrijwillig, maar niet vrijblijvend deelnemen
Dit verbeterprogramma loopt nog door tot en met 2024.
Risico's
ONS voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. Te weten ICT, Personeels- en salarisadministratie en Inkoop en Contractmanagement. De zes deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s. Denk bijvoorbeeld aan risico's als cybercrime, lastige arbeidsmarkt, etc,
Stichting
- Verbonden partij
Stichting Dalfsen Werkt
Stichting
Naam
Stichting Dalfsen Werkt
Website
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 3.180.647
€ 3.455.799
€ 3.022.063
Bron
Beleidsvoornemens
De stichting stelt geen beleid vast.
Ontwikkelingen
De stichting fungeert enkel als werkgever van de SW-ers en –voor maximaal 2 jaar- voor inwoners die vanuit de Participatiewet via SDW worden gedetacheerd bij reguliere werkgevers. De financiële afhandeling van de stichting vindt plaats door de gemeente. De stichting wordt in het kader van de vennootschapsbelasting gevolgd.
Vanaf 1 juli 2015 zijn de salariskosten toegerekend aan Stichting Dalfsen Werkt.Risico's
Op moment dat de begrote inleenvergoeding van de diverse werkgevers achterblijft bij de begroting, ontstaat een financieel risico. Dit komt ten laste van het budget Arbeidsparticipatie van de gemeente. Voor de SW-ers die bij SW bedrijf Larcom gedetacheerd zijn geldt dat dit inleenrisico is afgedekt middels de eind 2020 afgesloten concessieovereenkomst. Een dergelijke constructie is juridisch bij Tiem niet mogelijk gezien de organisatiestructuur en verwevenheid met de gemeente Zwolle.
Naamloze Vennootschap
- Verbonden partij
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naamloze Vennootschap
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Website
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
€ 5.062 mln
€ 4.615 mln
€ 4.721 mln
Vreemd vermogen
€ 143.995 mln
€ 107.459 mln
€ 110.819
Resultaat
€ 236 mln
€ 300 mln
€ 254 mln
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarverslag 2023
Beleidsvoornemens
BNG Bank wil maximale impact maken op de samenleving. Dat is hun drijfveer. Ze staan daarbij naast hun klanten en willen hen met financiering helpen hun maatschappelijke doelen te realiseren.
Ontwikkelingen
De BNG Bank streeft ernaar om koers te houden ondanks de turbulentie om hen heen. Het Kompas naar impact blijft daarbij richtinggevend voor hun strategie. Zij zullen zich blijven inspannen om de CO2-voetafdruk van hun leningportefeuille te laten dalen en de maatschappelijke impact te laten stijgen. Zij doen dat samen met hun klanten. Ook blijft BNG Bank investeren in de kwaliteit van hun mensen en in het optimaliseren van processen.
Risico's
Door de genoemde turbulentie om hen heen is het risico aanwezig dat gestelde doelen of voorgenomen ontwikkelingen niet gehaald worden.
Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van geïnvesteerd kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien. De gemeente Dalfsen heeft met 33.735 aandelen 0,0606% aandelen BNG. - Verbonden partij
Vitens N. V.
Naam
Vitens N. V.
Website
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
€ 600,3 mln.
€ 649,5 mln.
€ 677,7 mln
Vreemd vermogen
€ 1.387,8 mln.
€ 1.446,6 mln.
€ 1.559,7 mln
Resultaat
€ 19,4 mln.
€ 8,2 mln.
€ 27,2 mln
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarverslag 2023
Beleidsvoornemens
De kerntaak van Vitens is de zorg voor een voldoende en duurzame uitvoering van de openbare drinkwatervoorziening binnen een distributiegebied.
Ontwikkelingen
Voor het realiseren van de kerntaak van Vitens heeft Vitens een strategie ontwikkeld (Elke druppel duurzaam) die mede is samengesteld uit de jaarplannen van de verschillende bedrijfsonderdelen. In deze strategie zijn 5 strategische doelen opgenomen:
1. Wij zorgen voor voldoende en schone bronnen
2. Wij zorgen voor een veerkrachtige infrastructuur
3. Wij zorgen voor een betrouwbare drinkwateroperatie
4. Wij maken een positieve impact op mensen
5. Wij maken een positieve impact op de natuurRisico's
In het integraal bedrijfsplan 2024 omschrijft Vitens een 7-tal strategische bedrijfsrisico's welke van invloed kunnen zijn op het behalen van de strategische doelen.
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd.
Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen.De gemeente Dalfsen heeft 0,55% van de aandelen Vitens.
- Verbonden partij
Wadinko N. V.
Naam
Wadinko N. V.
Website
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
€ 74,1 mln.
€ 82.569.486
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 6,9 mln.
€ 8.541.798
n.n.b.
Resultaat
€ 8,6 mln.
€ 12.922.928
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Beleidsvoornemens
Wadinko is een regionale participatiemaatschappij, die de bedrijvigheid - en daarmee werkgelegenheid - wil bevorderen in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest-Drenthe. Wadinko neemt langdurig deel in nieuwe of bestaande, kansrijke ondernemingen. De deelname bestaat uit inbreng van risicodragend kapitaal, kennis managementondersteuning.
Ontwikkelingen
Wadinko verstrekt risicokapitaal, neemt substantiële minderheidsbelangen in bedrijven en ondersteunt hen met kennis, managementondersteuning, netwerken en achtergestelde ondernemersleningen. De focus ligt op continuïteit van de participaties. Verder blijft Wadinko een impuls geven aan de kwaliteit van ondernemerschap en het ontwikkelen en behoud van talent in haar werkgebied met WIMM en WRS.Finance. Met Perron038 faciliteert Wadinko mede de innovatieve maakindustrie in de regio.
Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar.
- Verbonden partij
Enexis Holding N. V.
Naam
Enexis Holding N. V.
Website
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
€ 4.241 mln.
€ 5.441 mln.
€ 5.320 mln.
Vreemd vermogen
€ 5.154 mln.
€ 4.907 mln.
€ 5.140 mln.
Resultaat
€ 199 mln.
€ 1.300 mln.
€ 72 mln.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t
Bron
Jaarverslag 2023
Beleidsvoornemens
Enexis is een regionale netbeheerder die huishoudens en bedrijven in Groningen, Drenthe. Overijssel, Limburg en Noord Branbant van hun netwerk voorziet van electriciteit en gas.
Ontwikkelingen
Samen met stakeholders wil Enexis het energiesysteem in hyn werkgebie CO2-neutraal maken. Om dit voor elkaar te krijgen sturen ze aan op maatschappelijke optimale keuzes en bieden ze iedereen altijd toegang tot energie en zorgen ze dat klanten weten wat ze aan Enexis hebben.
Daarnaast ambiëren ze een actieve rol in het richting geven aan het ontwerp van het energiesysteem van de toekomst. Ze dragen bij aan een duurzaam energiesysteem dat betrouwbaar, betaalbaar én haalbaar is. Zo'n systeem bouwen kan alleen als de plannen realistisch zijn en ze belanghebbenden in de samenleving er zo veel mogelijk bij betrekken. Daarom ontwikkelen ze deze plannen samen met onder andere bedrijven en overheden.Risico's
Enexis vermeld in haar jaarverslag een aantal materiële thema's met daarbij de kans en risico van dat thema.
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Het risico is echter gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
De gemeente Dalfsen heeft met 64.662 aandelen een belang van 0,0433% belang in Enexis.
- Verbonden partij
N. V. ROVA Gemeenten
Naam
N. V. ROVA Gemeenten
Website
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
€ 40.320.000
€ 40.866.000
€ 40.866.000
Vreemd vermogen
€ 58.840.000
€ 63.473.000
€ 63.473.000
Resultaat
€ 5.133.000
€ 4.369.000
€ 4.012.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 2.003.300
€ 2.000.000
€ 2.100.000
Bron
begroting 2023
Beleidsvoornemens
ROVA heeft een nieuw strategiedocument vastgesteld voor de periode 2020 tot 2025. Missie: “ROVA werkt als maatschappelijke onderneming
samen met gemeenten en inwoners aan een mooie en schone leefomgeving, nu en in de toekomst.”Ontwikkelingen
Strategische doelen 2025
1. Minder verspilling van natuurlijke grondstoffen
2. Betere verwaarding van ingezamelde afvalstoffen
3. Optimalisatie van inzamelsystemen
4. Hogere klanttevredenheid
5. Duurzamere bedrijfsvoeringHet hergebruik van grondstoffen bevinden zich op een kantelpunt. Natuurlijke bronnen raken op en hergebruik van grondstoffen is nog in ontwikkeling. Hierdoor ontstaat onrust op de markt met bijvoorbeeld discussies over PMD, GFT, textiel en oud papier. Deze ontwikkelingen zijn ook actueel in onze regio.
Risico's
De gemeente loopt de volgende risico's:
- Dienstverleningsovereenkomst: stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA.
- Aandelenbezit: Bij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot.
- Achtergestelde lening: De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.
De gemeente heeft met 360 aandelen 3,28% van het aandelenbezit van ROVA in haar bezit.
Besloten Vennootschap
- Verbonden partij
CSV Amsterdam B. V.
Besloten Vennootschap
Naam
CSV Amsterdam B. V.
Website
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
€ 312.379
€ 210.079
€ 84.349
Vreemd vermogen
€ 22.664
€ 13.351
€ 64.446
Resultaat
-/- € 42.665
-/- € 102.300
-/- € 125.730
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarrekening 2023
Beleidsvoornemens
CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V., in overleg met de aandeelhouderscommissie het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenheffing. In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met de aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.
Ontwikkelingen
Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of voortijdige beëindiging hiervan (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Risico's
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is zeer beperkt. Dalfsen bezit slechts 0,0432% van de aandelen wat neerkomt op een bedrag van € 23,76. Het risico is dus verwaarloosbaar. - Verbonden partij
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Naam
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Website
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
€ 1.532.074
€ 1.480.014
€ 1.443.974
Vreemd vermogen
€ 6.925
€ 9.914
€ 31.981
Resultaat
-/- € 37.321
-/- € 52.060
-/- € 36.040
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarrekening 2023
Beleidsvoornemens
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009 nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.
Ontwikkelingen
Het doel is dat de vennootschap binnekort zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Risico's
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.
Het aandelenbelang voor Dalfsen is 0,0432% en daarmee is het financiële risico zeer gering en beperkt tot de hoogte van dit aandelenbelang.
Vereniging
- Verbonden partij
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Vereniging
Naam
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Website
https://vng.nl/
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
€ 63.912.000
€ 51.704.000
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 112.974.000
€ 112.794.000
n.n.b.
Resultaat
€ 1.177.000
- € 4.219.000
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 45.487
€ 46.461
€ 48.904
Bron
Beleidsvoornemens
De Vereniging heeft ten doel te werken aan een krachtige lokale overheid door agenderend te zijn op voor gemeenten relevante vraagstukken en ontwikkelingen, en door de lokale uitvoering centraal te stellen bij maatschappelijke opgaven.
De Vereniging ondersteunt haar leden met belangenbehartiging, netwerken en dienstverlening. Dat doet zij collectief, in groepen en individueel bij de vervulling van bestuurs-, uitvoerings- en overige taken. Ook ondersteunt de Vereniging haar leden bij de organisatie van de gezamenlijke gemeentelijke uitvoering.Ontwikkelingen
Het jaarlijks opstellen van een uitvoeringsagenda met daarin de aandachtspunten voor het komende kalenderjaar.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij
Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Naam
Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Website
Financiële gegevens
2021
2022
2023
Eigen vermogen
€ 29.438
€ 42.131
€ 48.786
Vreemd vermogen
€ 30.000
€ 5.000
€ 0
Resultaat
n.n.b.
€ 12.693
€ 6.655
Gemeentelijke bijdrage
€ 540
Bron
Jaarrekening 2023
Beleidsvoornemens
Naast het behartigen van de gemeentelijke financiële belangen van de Noordelijke gemeenten voor zover die voortvloeien uit hun aandeelhouderschap in de te ’s Hertogenbosch gevestigde naamloze vennootschap “Enexis Holding N.V zoals dividend beleid, het behartigen van de gemeentelijke belangen bij energietransitie en vraag van Enexis voor versterken eigen vermogen.
Ontwikkelingen
Zie beleidsvoornemens.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.